پیج خبرنگار صدا و سیما در شهرستان میانه

فرماندار ویژه میانه در جلسه شورای هماهنگی ثبت وقایع حیاتی: با منفی بافی و ایجاد یاس در جامعه پیشرفت میسر نمی شود

معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان میانه در جلسه شورای هماهنگی ثبت وقایع حیاتی گفت: با منفی بافی و ایجاد یاس در جامعه پیشرفت میسر نمی شود.

معاون استاندار و فرماندار ویژه میانه با بیان اینکه موضوع کاهش جمعیت، مشکلی جدی است، گفت: سالها مسیری اشتباه در این خصوص طی شده و این برای کارشناسان و تصمیم گیران این حوزه عیب بزرگی است.

مسعود سعادتی در جلسه شورای هماهنگی ثبت وقایع حیاتی شهرستان میانه، تغییر سبک زندگی و افزایش روحیه مسئولیت گریزی را از عوامل کاهش جمعیت برشمرده، گفت: باید با تبلیغات گسترده و به روز به تغییر وضعیت در راستای افزایش جمعیت کمک کرد چراکه منحنی نزولی جمعیت در کشورمان بسیار خطرناک است و فرصت کمی برای تشویق به فرزند آوری و جلوگیری از بروز چاله جمعیتی باقی مانده است.

سعادتی با تصریح بر تاثیرگذاری عمیق شعار دو فرزند کافی است حتی در دورافتاده ترین نقاط کشور طی سالهای گذشته، نوع و میزان تبلیغات برای شعار افزایش جمعیت در سالهای اخیر را ضعیف خواند و افزود: باید در خصوص مزایای قانون حمایت از افزایش جمعیت و حمایت‌های خوبی که در این قانون از فرزندآوری شده است روشنگری لازم صورت گرفته و خانواده ها در جریان این امر قرار گیرند و ذهنیت جامعه در مورد فرزند آوری تغییر یابد.

وی با ذکر چندین نمونه از ممالک دارای اقتصاد پیشرفته و مقایسه آمار زاد و ولد در استانها و شهرهای کشور، گفت: فرزندآوری برخلاف تصور ارتباط عمیقی با شرایط اقتصادی ندارد و باید جنبه های دیگر این مساله از جمله بعد فرهنگی آن مورد توجه قرار گرفته و برای حل آن چاره اندیشی شود.

فرماندار ویژه میانه با اشاره به اینکه ایجاد حس منفی در جامعه از طریق فضای مجازی، مشکلی ملی و گاها هدفمند از سوی دشمنان است و شهرستان میانه نیز درگیر این موضوع است تاکید کرد: برخی افراد و جریانات با اهداف خاص در فضای مجازی بدون توجه به عواقب نامناسب منفی بافی و عدم توجه به طراحی بیگانگان، جامعه را گرفتار بیماری یاس و ناامیدی می کنند که بازنده اصلی این رویکرد در نهایت خود مردم منطقه هستند. البته برخی رسانه های مجازی کاملا این موضوع را درک می کنند و در انعکاس اخبار کاملا منطقی و معقول عمل می کنند که باید از آنها تشکر کرد.

فرماندار میانه اضافه کرد: بازگویی مسائل و مشکلات موجود و بازخواست اصولی از مسئولین در کنار بازگویی تلاش ها و اقدامات انجام شده از جمله تخصیص اعتبارات ویژه به شهرستان، انعکاس رویدادهای امیدبخش و … سبب ایجاد توازن در ذهنیت مردم شده و باعث ایجاد امید در جامعه می شود.

سعادتی با اشاره به تجربه کشورهای موفق افزود: اگر خواهان رشد و توسعه کشور و شهرمان هستیم باید با ایجاد فضای امیدبخش برای نوجوانان و جوانان  آنها را نسبت به کشور، شهر و منطقه ای که در آن زندگی می کنند علاقمند، متعصب و مسئولیت پذیر کنیم که در اینصورت می توان به مشکل کاهش جمعیت نیز غلبه کرد. تجربه کشورهای موفق نشان می دهد با منفی بافی و ایجاد یاس در جامعه پیشرفت محقق نمی شود.

پیگیری اصلاح برخی قوانین برای کمک به امر ازدواج، بهبود زیرساختهای شهرستان، تاسیس دفتر ثبت ازدواج در مراکز بخش‌های شهرستان و انجام کارهای فرهنگی در شهرستان از دیگر محورهای مورد بحث در این جلسه برای کمک به رشد جمعیت و اصلاح آمار وقایع حیاتی در شهرستان بود.